ساختمان سازی

فوم بتن و پوکه معدنی، هر دو از مصالح ساختمانی پرکاربرد هستند که البته هر کدام دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند. به همین خاطر گاهی مواقع در ساخت و ساز یک ساختمان، باید به خوبی بررسی کرد که کاربرد کدام یک نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. البته که پوکه معدنی ویژگی هایی منحصر به فرد دارد. اما مقایسه پوکه معدنی و فوم بتن، می تواند مزایا و کاربرد هر یک را به خوبی نمایان سازد.

قبل از پاسخ به هر سوال و مقایسه بین پوکه معدنی و فوم بتن و همچنین نتیجه گیری کردن، بهتر است اول با خود این دو مصالح ساختمانی آشنا شویم. با ما در گروه معدنی سهند همراه باشید تا ویژگی های پوکه معدنی، فوم بتن و جزئیات مقایسه این دو با هم را به شما بگوییم:

پوکه معدنی برای گلدان و پرورش گل و گیاه

 

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی

پوکه معدنی یک سنگ آتشفشانی با درجه تخلخل بسیار بالاست (یعنی پر سوراخ و پرحفره است) که مقاومت خیلی زیادی هم دارد. این سنگ آذرین از گدازه های آتشفشانی تشکیل می شود. گدازه ها که درون خود دارای گازهایی هم هستند، روی سطح زمین جاری می شوند و به سرعت سرد و منجمد می گردند. حین سرد شدن، گازها از بافت سنگ خارج می شود و به همین دلیل پوکه های معدنی دارای تخلخل و سوراخ هستند.

پوکه معدنی دارای ویژگی های زیر است:

متخلخل و در نتیجه بسیار سبک و کم وزن

دارای انواع متعددی از عناصر و املاح معدنی

مقاومت و دوام بسیار زیاد به علت تشکیل در شرایط سخت و در حرارت بالا

درجه سختی بالا

فوم بتن چیست؟

پمپاژ فوم بتن

برعکس پوکه معدنی که یک سنگ طبیعی و موجود در طبیعت می باشد، فوم بتن یک مصالح دست ساز است. فوم بتن که به آن بتن سبک هم می گویند، از مخلوط سیمان، آب، ماسه و فوم کف زا درست شده است. فوم کف زا یک ماده شیمیایی با فرمول مخصوص است که حالت خامه ای دارد و باعث ایجاد حباب در مخلوط آب و سیمان می گردد. این حباب سازی و ایجاد کف در بتن، باعث سبک شدن و کاهش چگالی بتن می گردد.

به همین دلیل فوم بتن یا بتن سبک دارای وزن بسیار کمتری در مقایسه با سایر انواع بتن هاست. از فوم بتن برای سبک سازی وزن ساختمان استفاده می شود.

فوم بتن دارای ویژگی زیر است:

وزن و چگالی کمتر نسبت به بتن های دیگر

مقاومت زیاد و تحمل فشارهای خارجی

صرفه جویی در مصرف سیمان

زمان کمتر برای خشک شدن و کمک به افزایش سرعت ساخت و ساز

 

شیب بندی ساختمان با فوم بتن – شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی

شیب بندی ساختمان و کف

اول از همه باید بگوییم که شیب بندی اصلا چیست؟ شیب بندی یعنی تقسیم بندی و تعیین میزان ارتفاع و شیب سطح مورد نظر (عمودی یا افقی) که به خوبی در شکل زیر مشخص است که به این اجرای این تقسیم بندی ها در سطح، کروم بندی گفته می شود. شیب بندی یک مرحله دیگر هم دارد و آن پر کردن سطح مربوطه از مصالح می باشد. مصالحی که این تقسین بندی ها را پر می کند،  می تواند پوکه معدنی باشد یا فوم بتن.

درصد مواد مخلوط در فوم بتن می تواند برای هر منظوری با توجه به نظر سازنده متغیر باشد. شیب بندی با پوکه معدنی هم به دو صورت انجام می شود. یا پوکه معدنی (با سایز و اندازه های مورد نظر سازنده) را در سطح می ریزند و روی آن ملات می کشند تا سفت شود و یا اینکه از اول پوکه معدنی را با ملات (سیمان و آب) مخلوط می کنند و در سطح می ریزند و صاف می کنند تا خودش را بگیرد.

پس تا اینجا متوجه شدیم که کاربرد مشترک پوکه معدنی و فوم بتن در شیب بندی ساختمان است. حالا این دو را با هم مقایسه کنیم:

پوکه معدنی بهتر است با فوم بتن؟

نحوه اجرای پوکه ریزی

برای پاسخ به این پرسش بهتر است روش مقایسه را به کار ببریم:

1. پوکه معدنی سبک تر از فوم بتن است

2. پوکه معدنی بسیار مقاوم تر از فوم بتن است.

3. شیب بندی با پوکه معدنی به آب کمتری نسبت به شیب بندی با فوم بتن نیاز دارد. بعد از پمپاژ فوم بتن در محل شیب بندی، باید چندین مرحله آن را آب ریزی کرد.

4. پوکه معدنی در برابر آتش و حرارت مقاوم است اما فوم بتن فوری شعله ور می شود و به دلیل دارا بودن ماده شیمیایی در بافت خود، گازهای سمی متصاعد می کند که در مواقع آتش سوزی بحران بسیار بزرگی است.

5. پوکه معدنی خاصیت ضدحشرات دارد و از ورود حشرات به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

6. دوام پوکه معدنی بسیار زیاد است. به گونه ای که تا سال های سال بدون تغییر باقی می ماند اما فوم بتن دوام و عمر کمی دارد.

7. گفتیم که برای شیب بندی با پوکه باید به آن ملات (سیمان و آب) اضافه کرد. میزان این ملات در مقایسه با فوم بتن بسیار کمتر است. برای اجرای شیب بندی هر متر مربع فوم بتن، نیاز به 5 تا 7 کیسه سیمان می باشد. اما برای همین متراژ پوکه معدنی، یک کیسه سیمان کافی است.

8. فوم بتن در برابر سرما و یخبندان آسیب پذیر است اما پوکه معدنی مقاوم است و سرما و به طور کلی تغییرات دمایی در آن تاثیر ندارد.

9. بعد از عملیات شیب بندی با فوم بتن، 20 درصد از حجم و ارتفاع آن کاهش می یابد (از حجم حباب هایی که مایع کف زا ایجاد می کند کم می شود).

10. یک اشتباه در تهیه فوم بتن و میزان درصد مواد مورد نیاز برای اختلاط آن، باعث تغییر کلی کیفیت آن می گردد که ریسک کار شیب بندی را بالا می برد.

11. به دلیل پمپاژ شدن فوم بتن در شیب بندی، ممکن است درون آن هوا قرار بگیرد که باعث بروز شکستگی و ترک در بتن می شود و احتمال نشست و نشت آب را دارد.

12. انتقال و فوم ریزی در طبقات بالا هزینه بر و سخت است.

13. کیفیت ماده شیمیایی کف زا در فوم بتن می تواند مسئله ساز باشد و به کلی کار شیب بندی را خراب کند.

تنها برتری فوم بتن نسبت به پوکه معدنی

استفاده از فوم بتن در شیب بندی ساختمان باعث بالا رفتن سرعت ساخت و ساز می شود. زیر این کار با پمپاژ فوم بتن انجام می شود که بسیار سریع تر است.

 

خرید پوکه معدنی و انواع مصالح ساختمانی

گروه معدنی سهند مینرال

قبل از خرید پوکه معدنی باید دقیقا بدانید که چه نوع و چه میزان پوکه ای به کارتان می آید. ضمن اینکه خرید بی واسطه هم باعث می شود از نظر اقتصادی برایتان صرفه بیشتری داشته باشد. پیشنهاد ما به شما، مشاوره و دریافت اطلاعات کامل از تیم گروه معدنی سهند است که باکیفیت ترین انواع پوکه معدنی را در مناسب ترین و پایین ترین قیمت در اختیارتان قرار می دهد.

آدرس دفتر مرکزی: تهران، میدان فردوسی

تلفن: ۱۱۰۴ ۵۳۳ ۰۹۳۶

مشاوره واتساپ و تلگرام: ۴۷۷۰ ۷۳۶ ۰۹۱۹

ایمیل: info@sahandmineral.com

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!