پوکه معدنی آتشفشان

پوکه معدنی آتشفشانی یکی از انواع سنگ های آذرین است که به دلیل ویژگی های بسیار مطلوبی که دارد، توانسته کاربردهای زیادی را در صنایع مختلف به خود اختصاص دهد. اگر می خواهید بدانید که پوکه معدنی چیست و چه کاربردهایی دارد و با جزئیات دیگری درباره آن آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله جامع درباره پوکه معدنی را مطالعه بفرمایید.

با ما در گروه معدنی سهند مینرال – یکی از بهترین و معتبرترین مراکز فروش پوکه معدنی و انواع بلوک سقفی و دیواری پوکه ای سبک با بهترین کیفیت و کمترین قیمت پوکه بازار – همراه باشید:

 

پوکه معدنی چیست؟

خرید پوکه معدنی ساختمانی

پوکه معدنی یک سنگ آتشفشانی است که از سرد شدن ماگمای مذابی که از دل آتشفشان به بیرون می ریزد و روی سطح زمین جریان می یابد، تشکیل شده است. مواد آتشفشانی در ساختار و بافت خود، بخار و گازهای زیادی دارد. این گازها به سرعت از بافت مواد مذاب خارج می شوند و از آنجا که بعد از جاری شدن مواد آتشفشانی روی زمین، فرایند سرد شدن خیلی سریع اتفاق می افتد، جای خالی گازها به صورت سوراخ و حفره های بسیار زیاد و پرتعداد باقی می ماند و باعث می شود سنگ پوکه، یک سنگ بسیار متخلخل و در عین حال سبک وزن باشد.

پوکه معدنی دارای املاح مختلفی است و با توجه به این املاح و همچنین نوع عناصر تشکیل دهنده آن، رنگ های مختلفی را نشان می دهد. این رنگ ها بیشتر سفید، سیاه، قهوه ای، قرمز، کرم، زرد و… هستند. پوکه را با نام های پومیس pumice و اسکوریا scoria نیز می شناسند.

تاریخچه استفاده از پوکه معدنی آتشفشانی

استفاده از سنگ پوکه تاریخچه ای طولانی دارد و تقریبا مربوط می شود به 2000 سال پیش که رومی ها این سنگ را شناختند و با خواص آن آشنایی پیدا کردند. اما استفاده از پوکه به صورت امروزی به قرن نوزدهم باز می گردد که دانشمندان توانستند با خواص آن به طور کامل آشنا شوند و کاربردهای مخصوصی را از آن به دست آورند.

 

ویژگی های پوکه معدنی آتشفشانی

  • وزن کم

وزن سنگ پوکه بسیار پایین تر از دیگر انواع سنگ می باشد و دلیل این موضوع، حفره دار بودن پوکه است. وزن مخصوص پوکه چیزی در حدود 500 تا 1000 کیلوگرم در یک متر مکعب می باشد که این میزان در حدود 1/5 تا 1/3 دیگر انواع سنگ می باشد.

  • مقاومت بسیار بالا

شاید فکر کنید که سبک وزن بودن سنگ پوکه باعث می شود مقاومت آن پایین تر از دیگر سنگ ها باشد ولی این طور نیست. سنگ پوکه در شرایط سخت دمایی که در حدود 1000 تا 1200 درجه سانتی گراد می باشد تولید می شود. بنابراین درجه سختی بالایی دارد و در برابر فشارهای بیرونی بسیار مقاوم و با دوام است.

اما به غیر از این، سنگ پوکه یک سنگ نسوز است که در برابر حریق و آتش نیز بادوام و پایدار است.

  • دارا بودن املاح معدنی

داشتن املاح معدنی گوناگون از دیگر ویژگی های پوکه است که آن را برای مصارف مختلفی مانند کشاورزی، بسترسازی باغداری و کشت هیدروپوینک و… مناسب می سازد.

  • عایق بندی صدا و دما (سرما و گرما)

می دانید که هوا می تواند به عنوان یک عایق عمل کند. سنگ پوکه هم پر از حفره های هواست و همین ویژگی باعث می شود پوکه یک عایق صوتی و دمایی بسیار عالی باشد. هچنین این حفره ها عایق رطوبتی نیز هستند و میزان مصرف آب را در کشاورزی کاهش می دهند.

  • دارا بودن خاصیت ضدباکتری و ضدمیکروب

یکی دیگر از ویژگی های جذاب پوکه معدنی آتشفشانی این است که میکروب ها، حشرات و جانوران موذی و ارگانیسم های مضر را از خود دور می کند. همین موضوع باعث شده تا پوکه برای کشاورزی جهت دور کردن آفات، ساختمان سازی در محیط های مرطوب و مستعد رشد کپک و همچنین شهرهای گرمسیری که جانور زیادی دارند، مناسب باشد.

این خاصیت همچنین در صنایع داریی و تصفیه آب نیز به کمک مشاغل آمده است تا از ایجاد کپک، قارچ و جلبک جلوگیری نماید.

 

آشنایی با مشخصات، وزن مخصوص و سایزبندی های مختلف پوکه معدنی در ساختمان سازی

دانه بندی پوکه معدنی چیست؟

  • پوکه ماسه ای

پوکه ماسه ای ابعادی بین کمتر از 1 میلی متر و تا 5 میلی متر و وزن 800 تا 900 کیلوگرم در یک متر مکعب دارد. از این پوکه برای ساخت بلوک های دیواری و سقفی، ساخت بتن و پر کردن سطح لوله استفاده می شود.

  • پوکه عدسی

پوکه عدسی مقاومت زیادی دارد و برای ساخت بلوک های سبک، سقف و دیوار ساختمان ها کاربرد فراوان دارد. وزن این پوکه حدودا 600 تا 700 کیلوگرم در هر متر مکعب و سایز آن 10 الی 15 میلی متر است.

  •  پوکه نخودی

پوکه نخودی ابعادی بین 5 تا 10 میلی متر و 600 تا 750 کیلوگرم در هر متر مکعب وزن دارد. پوکه نخودی به دلیل داشتن مقاومت بسیار بالا، در ساخت فضای بین طبقات (کفسازی) مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پوکه فندقی

پوکه فندقی به عنوان عایق برای صدا و برودت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای شیب دار کردن سقف و کف ساختمان از پوکه فندقی استفاده می شود. اما کاربرد آن به عنوان عایق، بسیار بیشتر مورد توجه است.

  • پوکه بادامی

پوکه بادامی ابعاد بزرگتری نسبت به پوکه عدسی و نخودی دارد، چیزی حدود 15 تا 30 میلی متر و 600 تا 700 کیلوگرم وزن در هر متر مکعب. همچنین این پوکه، قیمت کمتری نسبت به دو پوکه عدسی و نخودی دارد. از پوکه بادامی برای شیب بندی در سقف استفاده می شود.

  • پوکه معدنی مخلوط

همان طور که از نام این نوع پوکه مشخص است، مخلوطی از چند سایز مختلف پوکه می باشد که معمولا اندازه دانه بندی آن بین ۱۰ تا ۳۰ میلی متر است (گاهی نیز متفاوت از این حدود می باشد). از پوکه معدنی مخلوط معمولا برای پر کردن کف ساختمان و همین طور پر کردن فضاهای خالی همچون تونل ها استفاده می گردد.

 

پاسخ به چند سوال:

آیا پوکه معدنی آتشفشانی همان سنگ پاست؟

عکس پوکه معدنی پوکه معدنی چیست؟

بله. پوکه آتشفشانی یا پوکه معدنی، همان سنگ پاست که همه آن را به خوبی می شناسیم. سایز سنگ پا بسیار بزرگ تر از سایزی است که برای پوکه معدنی باغداری، کشاورزی و پوکه ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

 از پوکه معدنی آتشفشانی در کجا استفاده می شود؟

با توجه به خواصی که برای پوکه معدنی برشمردیم، پوکه می تواند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله در:

  • کشاورزی و باغداری برای بسترسازی مناسب جهت رشد گیاهان و یا قلمه زنی آنها.
  • ساختمان سازی جهت کفسازی و شیب بندی بین طبقات و عایق بندی پشت بام و محوطه ها
  • تولید انواع بلوک سبک دیواری و سقفی در سایزهای مختلف
  • استفاده در صنایع تصفیه آب
  • تولید محصولات دارویی و بهداشتی
  • تولید سنگ آبنما و آکواریوم
  • استفاده در صنایع راهسازی، تونل سازی و سدسازی
  • و…

 پوکه صنعتی چیست و چه تفاوتی با پوکه معدنی دارد؟

پوکه صنعتی بر عکس پوکه معدنی، یک سنگ طبیعی نیست و آن را طی فرایند ویژه ای در کارخانه تولید می کنند. پوکه صنعتی بیشتر در کشاورزی کاربرد دارد و پوکه معدنی در ساختمان سازی و تولید بلوک های سبک پوکه ای. پوکه صنعتی هم مانند انواع پوکه طبیعی دارای سایزبندی مشخص و متنوعی می باشد. این پوکه از دو لایه مجزا تشکیل یافته که وزن سبک تر و قیمت گران تری از پوکه طبیعی را دارا می باشد.

عکس پوکه صنعتی

از چه نوع پوکه ای برای تولید بلوک سبک استفاده می شود؟

بلوک های سبک را از مخلوطی از پوکه سفید و پوکه سیاه با سایز عدسی و پودری و با درصدهای معینی تولید می کنند. پوکه سفید دارای وزن بسیار پایینی است و در عوض، پوکه سیاه از مقاومت بالایی برخوردار است. در نتیجه، بلوکی با ویژگی های عالی تولید می شود.

بهترین پوکه معدنی آتشفشانی متعلق به کجاست؟

در کشور ما، معادن پوکه زیادی یافت می شود که همگی آنها دارای ویژگی های مطلوبی هستند زیرا می توان پوکه را در درجه بندی های متفاوتی جداسازی نمود. اما به طور کلی، پوکه معدنی شهر قروه دارای بهترین کیفیت است و دارای بهترین ویژگی های کاربردی در بین انواع دیگر پوکه می باشد. البته پوکه شهر قروه، پوکه سیاه یا اسکوریاست و با پوکه معدنی سفید فرق دارد.

بهترین نوع پوکه معدنی سفید نیز به معادن شهر بستان آباد تبریز تعلق دارد. ترکیب این دو نوع پوکه باعث تولید بهترین بلوک های سبک می شود.

چگونه می توان کیفیت پوکه را تشخیص داد؟

متاسفانه این یک کار تخصصی است که از عهده خریداران و مصرف کنندگان عادی برنمی آید. تشخیص پوکه اعلا از روی ظاهر و رنگ آن امکان پذیر نیست بلکه باید وزن مخصوص و ضریب سختی آن اندازه گیری شود. به همین خاطر، همواره توصیه کرده ایم که باید از مراکز معتبر با تضمین کیفیت خرید کنید تا خیالتان از بابت بار پوکه تحویلی راحت باشد و بهترین کیفیت را با مناسب ترین قیمت خریداری نمایید.

گروه معدنی سهند، یکی از برترین تامین کنندگان پوکه در کشور است که تولید و تامین پوکه را برای مصرف خریداران خرد و عمده و همچنین کارگاه های بلوک زنی با ضمانت کیفیت و نازل ترین قیمت بازار انجام می دهد. سیاست حذف واسطه ها در “گروه معدنی سهند” باعث شده تا پوکه با بهترین کیفیت و کمترین قیمت به دست مصرف کننده نهایی برسد.

مشاوره رایگان خرید انواع پوکه معدنی درجه یک با تضمین قیمت

گروه معدنی سهند

کارشناسان ما در گروه معدنی سهند آماده ارائه هر گونه مشاوره در زمینه قیمت، کیفیت، نوع پوکه معدنی و بلوک پوکه ای و همچنین تعیین میزان مورد نیاز مصالح در انواع پروژه های ساختمانی و… به شما عزیران می باشند، “حتی اگر قصد خرید از این مجموعه را نداشته باشید”.

اطلاعات تماس با کارشناسان “گروه معدنی سهند”

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!